Satellitten

I Satellitten kan vi tilbyde dig:

Satellitten er en skærmet og beskyttet bolig for personer, der har pådraget sig en hjerneskade og eventuelt et fysisk handicap.

Afdelingen består af 8 boliger, som er oprettet i henhold til Lov om almennyttige boliger § 105, stk. 2. De ydelser, der tilbydes, er baseret på Servicelovens §§ 83, 85 og 86, og omfatter personlig og praktisk hjælp, socialpædagogisk støtte samt rehabilitering.

Alle ydelser tilpasses den enkelte individs skærmede behov for at sikre den bedst mulige støtte og livskvalitet.

Vi lægger vægt på den enkelte beboers selv- og medbestemmelse og betragter pårørende som den nærmeste og vigtigste samarbejdspartner.

Vi tilstræber at indgå i en dialog om det tilbud, vi yder, og opstiller individuelle mål med udgangspunkt i den enkelte beboers ressourcer, behov og ønsker.

Målsætningen sker løbende i samarbejde med beboeren for at sikre inddragelse, engagement og motivation, hvilket fremmer livskvalitet og selvstændighed.

Afdelingen har 8 lejligheder, som er bygget specifikt til målgruppen. Botilbuddet er fra 2004 og består af 2-værelses lejligheder på 47 m², beliggende i ét plan.

Lejlighederne består af en stue med tekøkken, soveværelse og badeværelse, og alle har udgang til egen terrasse.

     

Vi har store, lyse fællesfaciliteter, herunder en opholdsstue med tilhørende spisekøkken, aktivitetsrum samt et overdækket indgangsparti med glasveranda.

Fra glasverandaen er der indgang til alle lejligheder.

  

 

Ydelsens omfang:

ADL§ 105, stk. 2 og SEL § 83, § 85, § 86:

  • Støtten fastsættes på baggrund af individuel, konkret vurdering.

Borgerrettet timer pr. plads pr. uge:

  • Niveau 3: 0-24 timer (2316 kr. pr. døgn)
  • Niveau 4: 25-30 timer (2699 kr. pr. døgn)
  • Niveau 5: 31-35 timer (3350 kr. pr. døgn)
  • Niveau 5+: 35 timer + (3350 kr. pr. døgn + ekstra timer)
  • Pris for ekstra time (494 kr. pr. time)

Tilbuddet forudsætter, at borgeren har et aktivitetstilbud 09.30-14.30 minimum tre dage om ugen.

 Formål og metode:

Der arbejdes ud fra en rehabiliterende tilgang, hvor det tværfaglige team i samarbejde med borgeren tilrettelægger indsatsen med henblik på at skabe livsværdi og socialt netværk.

Modtagere af ydelsen:

Kendetegnet for borgere med behov for det samlede tilbud i Bocentret følger nedenfor:

  • Let til moderat nedsat bevægelsesfunktion i arm og ben.
  • Let til moderate aktivitetsbegrænsninger relateret til almindelige daglige opgaver.
  • Problemer med orienteringsevnen, som kan udgøre en sikkerhedsmæssig risiko for borgeren selv eller andre.
  • Moderate funktionsnedsættelser af sproglige funktioner og tale og/eller ingen mulighed for kommunikation.
  • Moderate adfærdsproblematikker, der kan rummes i tilbuddets. 
  • Nedsat sygdomserkendelse og -indsigt.
  • Moderate mentale funktionsnedsættelser på flere områder så som hukommelse, orientering, emotionelle funktioner.

Borgerens ressourcer vil typisk være kendetegnet ved følgende bevarede evner:

  • Kognitivt - evner til med moderat støtte at kunne modtage vejledning i forhold til at organisere og planlægge.
  • Kropsligt - kontrol over simple, viljebestemte bevægelser.
  • Aktivitet - evne til med guidning at kunne udføre daglige rutiner samt klare den personlige hygiejne.
  • Deltagelse - evne til med moderat støtte at kunne indgå i sociale sammenhænge og indgå i basalt interpersonelt samspil.

For at kunne modtage tilbuddet skal borgeren som som minimum opfylder nedenstående:

  • Kognitivt - kontrol over følelsesfunktioner og affektive komponenter i et omfang, der muliggør sameksistens i botilbud med øvrige beboere.
  • Aktivitet - skal kunne være i social aktivitet.
  • Deltagelse - skal kunne være alene og skal kunne afvente hjælp.

Visitation:

  • For borgere fra Herning Kommune skal ansøgning ske til myndighedsafdelingen i Sundhed og ældre.
  • For borgere fra andre kommuner skal henvendelse rettes til Bytoften, som visiterer til eget tilbud efter aftale med Myndighedsafdelingen i Herning Kommune.

 

Hvad kan indgå i ydelsen: 

SEL § 83:

  • Personlig pleje og omsorg, for eksempel støtte til bad, toilette, hjælp til indtagelse af mad og drikke, hudpleje, neglepleje med mere
  • Sygepleje, herunder medicinhåndtering 
  • Hjælpemidler, herunder
    • formidling af kontakt til kommunens hjælpemiddelterapeut
    • vedligeholdelse af hjælpemidler
    • støtte til anvendelse af disse
  • Ledsagelse til visiterede eller lægehenviste aktiviteter

SEL § 85: En eller flere af følgende støtteformer kan indgå i ydelsen:

Udregning: 

  • Tværfaglig observation og udredning med henblik på afklaring af kognitive og kropslige dysfunktioner samt fastlæggelse af strategi  for Neuropædagogisk tilgang.

Livssituation:

  • Pædagogisk samtale, træning og praktisk afprøvning i forhold til mestring af hverdagsliv og interaktion med omgivelser.
  • Støtte til sund levevis.

Psykoedukation:

  • Støtte til sygdomsindsigt og erkendelse af egen situation.

Koordinering:

  • Støtte til kontakt med venner, bekendte, pårørende, offentlige instanser mv.

Praktiske gøremål:

  • Støtte til / udførelse af diverse praktiske gøremål, f.eks. tøjvask, rengøring, oprydning, indkøb.

Struktur i hverdag:

  • Støtte til at fastholde døgnrytme.
  • Støtte til at skabe overblik og overholde aftaler.
  • Støtte til aktiviteter, fritid mv.

Post og økonomi:

  • Støtte til og træning i at udvikle og fastholde evnen til at tage ansvar for egen post og økonomi mv.
  • Hjælp til lommepenge økonomi

Sociale relationer:

  • Støtte med henblik på at opbygge og fastholde sociale netværk. 

Ledsagelse

  • 3 timers selvvalgt ledsagelse pr. måned. timerne kan ikke opspares.

§ 86:

Støtten ydes som oftest på hverdage mellem kl. 07.00-15.00

  • Fysisk træning og mobilitet

 

 

  • Aktivitetstilbud i Bytoftens Aktivitetscenter 
  • Ansøgning om og bevilling af hjælpemidler
  • Basishjælpemidler
  • Transport med undtagelse af behandlingskørsel
  • Praktiske opgaver i forbindelse med indflytning og udflytning
  • Fast vagt, overvågning og døgndækning
  • Respiratorisk overvågning
  • Eksterne konsulenter, herunder taleundervisning
  • Visse praktiske gøremål, herunder håndvask og strygning, rengøring mere end 1 gang ugentligt, hovedrengøring, vinduespudsning, tilberedelse af varm mad
  • Frisørarbejde, speciel fodpleje 
  • Genoptræning, som henhører under behandling i forbindelse genoptræningsplaner
  • Ledsageordning i henhold til SEL § 97.

Har du spørgsmål?

Direkte til afdelingen

Satellitten tlf.: 96 28 47 38

Afdelingsleder 

Brita Stentoft Amby Thomsen
Tlf.: 29 36 64 68  
Send e-mail Brita 

Dagligkoordinator

Pernille Vester Poulsen
Tlf.: 96 28 47 38
Send e-mail til Pernille 

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)